Zoekmachine marketing - SEO

Zoekmachine optimalisatie is tegenwoordig erg belangrijk voor ieder bedrijf of organisatie. Hiervoor heeft u een zoekmachinevriendelijke website nodig.

Uw website moet dus geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Horizon Interactive kan u van dienst zijn met zoekmachineoptimalisatie zodat u niet alleen meer bezoekers = traffic naar uw website krijgt, maar ook hogere conversies behaalt. Hiertoe worden onder andere de structuur en de inhoud van uw website geoptimaliseerd voor zoekmachines (lees Google), waarbij de techniek, de content en de linkpopulariteit van groot belang zijn.

zoekmachine optimalisatie

Het gebruik van zoekmachines
Zoekmachines zijn zo oud als het internet en vormen de meest gebruikte toegangspoort tot de enorme hoeveelheid informatie die vandaag de dag te vinden is. Volgens het CBS1 gebruikt maar liefst 85% van de Nederlandse internetgebruikers zoekmachines. Een onderzoek van Stichting
Internet Reclame (STIR) laat bovendien zien dat het zoeken naar specifieke informatie de belangrijkste internetactiviteit is en zelfs vaker gedaan wordt dan e-mailen.

Zoekmachine optimalisatie SEO heeft als doel website beter te laten scoren in de zoekmachines (lees: Google).
Niet geheel verrassend is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Dat blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor uit 2014.

Het zoeken naar informatie kan via verschillende zoekmachines. In Nederland is Google veruit de meest bekende en de meest gebruikte zoekmachine. De Nationale Search Engine Monitor van Checkit3 vermeldt dat Google eind 2008 in Nederland een marktaandeel van 93% had, bij een naamsbekendheid van 99%. Ten opzichte van het jaar ervoor verloren alle andere zoekmachines zowel in marktaandeel als in naamsbekendheid.

Om tegenwicht te bieden aan de dominantie van Google, is Microsoft in 2009 een partnerschap aangegaan met Yahoo, waarbij de technologie achter Microsoft’s nieuwe zoekmachine (Bing) geïmplementeerd werd binnen de Yahoo zoekmachine. Wereldwijd is het marktaandeel in zoekopdrachten van deze alliantie nog beperkt tot zo’n 10%, maar hierin is wel een groei waar te nemen.

Definitie van zoekmachines

Hoe wordt zoekmachinemarketing gedefinieerd?

Er zijn verschillende defi nities van het begrip ‘zoekmachinemarketing’ (Eng: Search Engine Marketing, meestal afgekort tot SEM) in omloop. Hier gaan we uit van de volgende definitie:
Zoekmachinemarketing is het geheel aan economische activiteiten om informatie, producten of diensten via zoekmachines onder de aandacht te brengen van de doelgroep.

desktop tablet mobiel

Zoekmachinemarketing valt daarbij uiteen in twee min of meer op zichzelf staande disciplines:

1. Zoekmachine optimalisatie (Eng: Search Engine Optimization, afgekort tot SEO, ook wel ‘Organic Search’ genoemd)
2. Zoekmachine adverteren (Eng: Search Engine Advertising, afgekort tot SEA, ook wel ‘Paid Search’ genoemd.)

Als we naar een pagina met zoekresultaten kijken, heeft zoekmachine optimalisatie betrekking op het onbetaalde deel van de zoekresultaten (‘het linker rijtje’) en zoekmachine adverteren op het betaalde deel (bij Google ‘gesponsorde links’ genoemd).

Linkbuilding

Linkbuilding is het plaatsen van meerdere links van en naar een relevante website, waardoor zoekmachines zoals Google de website hoger zullen waarderen.

Google hecht grote waarde aan het aantal inkomende kwaliteits links naar je website toe. Google schrijft:

“Hoewel de meeste links naar uw site geleidelijk ontstaan naarmate meer mensen uw inhoud ontdekken via het zoeknetwerk of anderszins en er een link naar plaatsen, begrijpt Google dat u anderen op de hoogte wilt stellen van al het werk dat u in uw inhoud heeft geïnvesteerd. Als u uw inhoud effectief promoot, zullen gebruikers die in hetzelfde onderwerp geïnteresseerd zijn, uw inhoud sneller ontdekken.”

linkbuilding seo
Dor het aankondigen van nieuws via blogs en het gebruik van social media bouw aan je online reputatie. Een blogbericht op uw site waarin u bezoekers laat weten dat u iets nieuws heeft toegevoegd, is een prima manier om anderen op de hoogte te stellen van nieuwe inhoud of services. Andere webmasters die uw site volgen of een RSS-feed ophalen, zouden het nieuws kunnen oppikken.

Ook de offline promotie van uw bedrijf of site kan resultaten. opleveren. Als u een bedrijfssite heeft, kunt u er bijvoorbeeld voor zorgen dat de URL op uw visitekaartjes, briefpapier, posters, enzovoort staat. U kunt ook nieuwsbrieven verzenden om klanten per e-mail te laten weten dat er nieuwe inhoud op de website van uw bedrijf staat. Als u een lokaal bedrijf heeft, kunt u gebruikers bereiken via Google maps en bedrijfsvermelding toe te voegen aan het Bedrijfscentrum van Google.




SEO tips

De ranking van google voor websites wordt door verschillende seo factoren bepaald.

Ranking Google: een aantal factoren die medebepalend zijn voor een goede Google SEO:

Keyword-zoekwoord in de titel. Plaats de belangrijkste zoektermen of zin in de HTML header van de Titel tag, maximaal 60 karakters, en natuurlijk per pagina verschillend.
Keyword als eerste in de titel. Belangrijkste keyword-zoekwoord / uw Pagina titel / uw bedrijfsnaam- sitenaam of productnaam
Keyword in de domeinnaam cq website Belangrijkste keyword in uw domeinnaam.
Keyword in de bodytekst dus de leesbare tekst.
Plaats de belangrijkste zoekterm in "natuurlijke" zinnen in de leesbare content van de website.
Relevantie tussen de bodytekst en de keywords.
Relevantie van de tekst op de pagina ten opzichte van de zoekwoorden.
Keywords in H1 tags plaatsen.
Het maken van een H1 tag met de beoogde zoekterm(en).
Keywords in de interne link plaatsen/anchor tekst op de pagina's.
De site navigatie is een relevant onderdeel van de website, plaats keywords in de interne links
Keywords in de externe link anchor tekst op de pagina.
Extrene links moet je voorzien van keywords in de anchor tekst
Keyword in de URL.Ook op subpagina's, zoals seolab/google-ranking-factoren.
Keywords in H2/3/4 tags.
Het plaatsen van zoektermen in de H2, H3 kop HTML-tags.
Keywords in de alt tags van images.
Het plaatsen van zoektermen in alt HTML-tags en titel img tags.
Keywords in de bold/strong tags.
Zoekwoord in de HTML-tekst met een dikgedrukte / bold lettertype.
Keywords in de Meta Description Tag.
Plaats trefwoorden in de beschrijving van meta-tag in een HTML-webpagina's header.
Keywords in de Meta Keywords Tag.
Plaats zoekwoorden in de meta-tag zoekwoorden in een webpagina in de HTML header.
Website lightweighted laten zijn
Flash minimaliseren
Zorg voor inkomende en uitgaande links
Ververs content regelmatig
Biedt alleen informatie aan die relevant is voor de website
Vermijdt slordige html / php codes
Interne links op de pagina's creeren
Sluit een pagina af met een relevant zoekwoord
Social marketing integratie
Gebruik Google maps

Seo Google rapportages & SEO optimalisatie offerte

Bent u geinteresseerd in een Seo Google rapportages voor je eigen website:

Vraag dan een offerte seo rapportage aan  voor het bepalen van je google rankings voor 10 of meer zoekwoorden en of zoek phrases inclusief een technische analyse van uw website en een seo analyse van uw belangrijkste 3 concurrenten. Prijs slechts eenmalig 75,-- ex BTW.

googlerankings

Ook kunt een met ons een compleet zoekmachine optimalisatie traject ingaan. Wij zorgen ervoor dat de website hoog zal gaan scoren in Google. Geinteresseerd? Vraag dan vrijblijvend een seo offerte aan.